'We proberen zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven'

Redactie 22-09-2019
Foto: Roger van der KraanHet schip wordt gebouwd van eikenhout. Historisch gebeurde dat ook altijd zo.

"Bij een heleboel zaken moet je op onderzoek uit omdat je niet weet hoe het zit. Dat was met name in het begin het geval. Om een beeld te vormen moet je ook kijken naar aquarellen en etsen."

door Chrit Wilshaus

Scheepstimmerman Peter Schouten is iedere woensdag, donderdag en vrijdag te vinden bij de Historische Scheepswerf Zorg en Vlijt, waar hij samen met Ton Vos en een aantal vrijwilligers werkt aan de bouw van de eerste Maassluise Snikschuit. Dat is een type trekschuit wat hier in de omgeving heeft gevaren. Het is voor het eerst dat Schouten, die al vele houten schepen maakte, een trekschuit bouwt. En daar komt, weet hij, heel wat bij kijken. "Je begint al met het model wat er moet komen. Dus moet er een tekening zijn. In dit geval hebben we via het Scheepvaartmuseum in Amsterdam tekeningen boven water gekregen. Verder heeft Hans Ploeg (bestuurslid van de historische scheepswerf, red.) zijn vader een studie naar de Snikschuit gedaan. Al die informatie heeft geresulteerd in een half model dat ik heb gemaakt en daar is dan weer een tekening van gemaakt. Een origineel model bestaat er overigens eigenlijk niet want iedere werf had zijn eigen interpretatie. We proberen uiteraard zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Als je kijkt naar afbeeldingen van oude schepen, zie je dat geen schip hetzelfde was omdat er op het oog werd gebouwd. De werkplaats waar zo'n schip in werd gebouwd was min of meer ook een soort van tekening. Er is een verhaal bekend van een man die zijn hele leven pramen had gebouwd en aan wie ze vroegen of hij er nog een wilde bouwen en toen zei: 'Dat kan niet want ze hebben mijn tekening afgebroken!'"

Niet zoveel veranderd

"Het krommen van het hout doen we met warmte", vertelt Schouten verder. "Vroeger staken ze bosjes riet in de brand die ze onder het te krommen hout hielden. Tegenwoordig doen we dat met gasbranders. En voor de rest gebruiken we elektrisch handgereedschap. Maar verder is er door de jaren heen niet zoveel veranderd; het meest is toch handwerk gebleven. Zo hebben we geen grote freesmachine waar dingen uitrollen!" Over de voortgang van de bouw van de Snikschuit is Schouten positief gestemd. "Het gaat eigenlijk best voorspoedig. We zijn begonnen met de kielbalk leggen en het stellen van de steven. Daarna zijn er hulpspanten op gezet, die er later weer uit gehaald worden en vervangen worden door echte gezaagde spanten. Het schip wordt gebouwd van eikenhout. Historisch gebeurde dat ook altijd zo. Momenteel werken we met drie vrijwilligers, waar ik heel blij mee ben. Als we wat verder zijn met het project kunnen we meer vrijwilligers gebruiken."


Ander nieuws
Deel dit artikel